Maslo ali margarina: kaj izbrati?

By Bernardo42 6 years ago
Domov  >  Prehrana  >  Članki o prehrani  >  Maslo ali margarina: kaj izbrati?

Maslo ali margarina: kaj izbrati?

Maslo in margarina služita enakemu namenu. Uporabljata se za kuho, peko in kot namaz. Nekatere vrste margarine se lahko uporabljajo le kot namaz in jih ne uporabljamo za kuhanje ali pečenje.
Običajno se za pripravo masla uporablja kravje mleko oz. smetana, ki jo tolčejo oz. stepajo, dokler se ne spremeni v poltrdno stanje. Vsebuje najmanj 80 % mlečne maščobe. Ker se maslo prideluje iz živalskih maščob, vsebuje več nasičenih maščob in holesterola, ki se nahaja samo v živalskih proizvodih, kokosovemu in palmovemu olju. Margarina vsebuje malo ali nič holesterola.
Fitosteroli so spojine rastlinskega izvora, ki imajo podobno strukturo kot holesterol. Fitosteroli s holesterolom tekmujejo za absorpcijo v telesu; ker zmanjšujejo absorpcijo holesterola, se vrednosti tega v krvi zmanjšajo. Margarino so razvili kot nadomestek za maslo, pripravljajo pa jo na osnovi rastlinskih olj, kot je npr. repično olje, palmovo olje in sojino olje. Ta rastlinska olja vsebujejo nenasičene dobre maščobe, ki pripomorejo k zmanjšanju LDL (”slabega”) holesterola, kadar z njimi nadomestimo nasičene maščobe.
Transmaščobe pomembno zvišajo raven LDL holesterola in znižajo raven HDL (”dobrega”) holesterola. Transmaščobe se strdijo pri sobni temperaturi. Rastlinsko olje je pri sobni temperaturi tekoče, zato margarino pogosto hidrogenirajo, s čimer zagotovijo, da ima pri sobni temperaturi boljšo konsistenco, daljši pa je tudi njen rok uporabnosti. Postopek hidrogeniranja lahko spremeni nekatera rastlinska olja v transmaščobne kisline, ki lahko povečajo raven LDL holesterola. Nekatere vrste margarin, tako kot nasičene maščobe, vsebujejo transmaščobe, ki povišajo raven holesterola v krvi in povečajo tveganje za nastanek bolezni srca. Trša ko je margarina, več transmaščob vsebuje; margarina v zavojčku običajno vsebuje več transmaščob kot margarina v lončku. Priporočamo, da namesto margarine v zavojčku raje uporabite mehko ali tekočo margarino.

Običajno dodajajo tudi sol in ostale sestavine, ki ohranjajo okus in teksturo namaza, ki je sprejemljiv za potrošnika. Pri pridelavi margarine se lahko uporabljajo tudi olja, kot npr. oljčno olje, laneno olje in ribje olje. Lahka margarina vsebuje višji odstotek vode kot navadna margarina ter ima zaradi tega manj kalorij in maščob.

Pri katerem koli predelanem živilu si za podatek o vsebnosti delno hidrogeniranih olj, ki so običajen vir transmaščob, poleg oznake hranilnih snovi preberite tudi seznam sestavin. Če izdelek vsebuje delno hidrogenirana olja, potem vsebuje tudi transmaščobe, čeprav na oznaki piše 0 gramov. Kadar med seboj primerjate namaze, preverite, koliko gramov nasičenih maščob in transmaščob vsebujejo. Podjetja za trgovanje, proizvodnjo in predelavo živilskih proizvodov lahko uporabljajo trditev, da izdelek ne vsebuje transmaščob, če je njihova vsebnost manjša od 0,5 g na porcijo.

Ameriško združenje za srce predlaga, da izberete namaz, ki vsebuje najmanj nasičenih maščob ter ne vsebuje transmaščob in hidrogeniranih olj. Če imate povišan holesterol, se z zdravnikom posvetujte glede uživanja namazov, obogatenih z rastlinskimi stanoli in steroli, ki lahko pripomorejo k znižanju ravni holesterola. Odločitev, ali boste izbrali maslo ali margarino, je odvisna od vsakega posameznika in njegovih prehranskih potreb.

Fotografije: Joanna Bourne via Visualhunt.com

natisni
Category:
  Članki o prehrani