PREVZEMANJE NADZORA

NEKAJ NASVETOV ZA IZBOLJŠANJE NADZORA KRVNEGA TLAKA
Domov  >  Nadzor krvnega tlaka

Čeprav je hipertenzija bolezen, ki ni povsem ozdravljiva, jo lahko nadzorujete s spremembo življenjskega sloga, doslednim spremljanjem in sodelovanjem pri zdravljenju.1

SPREMENITE SVOJE ŽIVLJENJSKE NAVADE

Na znižanje krvnega tlaka lahko že sami močno vplivate s spremembo življenjskega sloga. Predlagamo vam nekaj najpomembnejših sprememb, ki jih lahko uvedete v svoje življenje:

Začnite se redno ukvarjati s telesno dejavnostjo.

Telesna dejavnost je pomemben del zdravljenja hipertenzije. Seveda morata z zdravnikom izbrati tisto telesno dejavnost, ki je za vas najprimernejša. Včasih bo potreben tudi zdravstveni pregled. Telesna dejavnost je zelo pomembna tako za vaše srce kot tudi za vaš krvni obtok. Običajno se priporoča 30 minut telesne dejavnosti na dan, najmanj 5-krat na teden.1.

Poleg redne telesne aktivnosti, kot je tek, ples ali plavanje, lahko preprosto poiščete še druge načine, kako biti dejavni vsak dan. Npr. namesto, da se peljete z dvigalom, pojdite raje po stopnicah peš, pojdite na sprehod s svojim psom, avto parkirajte nekoliko dlje od svoje službe in nadaljujte pot do nje raje peš. Veliko vaj, nasvetov in člankov o telesnih aktivnostih boste našli v delu o izboljšanju življenjskega sloga. Spoznajmo Marka, strokovnjaka za telesno vadbo.

Pozdravljen/-a , Ime mi je Marko.
Pokazal ti bom nekaj vaj, ki bodo zares koristile tvojemu zdravju. Pa začniva!

Poskusite shujšati

Če je vaša telesna teža povečana, je povečano tudi vaše tveganje za nastanek srčno-žilnih bolezni, sladkorne bolezni in visokega krvnega tlaka. Optimalna telesna teža je zato cilj, ki bi ga moral poskušati doseči vsak bolnik s hipertenzijo. Zmanjšanje telesne teže je pri zdravljenju hipertenzije pomembno.

S pomočjo formule lahko izračunate, kakšna je vaša priporočena telesna teža, ki temelji na vaši telesni višini. S formulo določite indeks telesne mase (ITM), ki ga izračunate tako, da svojo težo (v kilogramih) delite s svojo telesno višino (v metrih) na kvadrat. Idealnen ITM je med 18,5 in 25 kg/m2.

Vaš ITM je undefined

Izboljšajte svojo prehrano

Uravnotežena prehrana ima prav tako pomembno vlogo pri uspešnem zdravljenju hipertenzije. Če boste upoštevali spodnja 4 glavna priporočila, lahko izboljšate prehrano na preprost način:1:

1 - Pojejte najmanj 5 obrokov sadja ali zelenjave na dan (300-400 g)
2 - Zmanjšajte porabo maščob in olj (zlasti živalskih maščob, palmovega olja)
3 - Zmanjšajte porabo soli
4 - Jejte več mastnih rib, 2-3x na teden (losos, sardine, skuše)

Številne recepte, nasvete in članke najdete v delu o izboljšanju življenjskega sloga. Spoznajmo Aleš, strokovnjaka za prehrano..

Pozdravljen/-a , Ime mi je Aleš.
Naučil vas bom, kako lahko izboljšate svojo prehrano. Ste pripravljeni?

Osredotočite se na porabo soli

Pretirana uporaba soli negativno vpliva na zdravje in lahko privede do povišanega krvnega tlaka. V povprečju zaužijemo 9-12 g soli na dan, medtem ko je glede na večino mednarodnih priporočil zgornja meja 6 gramov na dan1. 1.

Sol delimo na:

  • Vidno sol, t.j. sol, ki jo uporabljamo pri kuhi ali med jedjo (predstavlja 20 % porabe soli)
  • Skrito sol, t.j. sol, ki se uporablja v industriji in je običajno prisotna v pripravljenih živilih (predstavlja 80 % porabe soli).

Da boste zmanjšali porabo soli, se boste morali naučiti, kako pravilno brati deklaracije na živilskih izdelkih in primerjati njihovo vsebnost soli (1 g natrija ustreza 2,5 g soli).

Poskusite upoštevati nekaj nasvetov, s pomočjo katerih boste zmanjšali porabo soli.
  • Namesto soli uporabljajte začimbe.
  • Poskusite jed, preden se odločite, ali jo boste solili.
  • Uporabljajte manj soli v vodi za kuhanje.
  • Jejte manj slanih sirov, delikatesnih izdelkov in krekerjev.

Pijte manj alkohola.

Pretirano pitje alkohola lahko povzroči visok krvni tlak in okvari vaše srce in jetra. Pitje alkohola lahko tudi zmanjša učinkovitost zdravil za zdravljenje hipertenzije, zato je priporočljivo, da zmanjšate njegovo pitje.

Priporočena količina alkohola za moške se je znižala in je zdaj enaka priporočeni količini alkohola za ženske; najbolj varno je, da ne popijete več kot 14 enot alkohola na teden2.2. Bolje je, da to količino razporedite prek celega tedna.

Kako lahko izračunate, koliko enot alkohola popijete na dan? Poglejte si spodnje primere:

Prenehajte kaditi

Kajenje nima neposrednega vpliva na zvišanje krvnega tlaka, vendar je glavni dejavnik tveganja za srčno-žilne bolezni. Nikotin v cigaretah spodbudi telo k proizvodnji adrenalina, ki poveča srčni utrip in začasno zviša krvni tlak. Če boste prenehali kaditi, se bo izboljšalo zdravje vašega srca!

Upoštevajte nekaj koristnih nasvetov za prenehanje kajenja:

Pogovorite se s svojim zdravnikom
Pri odvajanju od kajenja vam lahko precej pomaga vaš zdravnik:

  • vključi vas v center za odvajanje od kajenja,
  • predpiše vam nadomestno nikotinsko terapijo.

Pridružite se skupini za odvajanje od kajenja, ki je v vašem kraju
Vključitev v skupino ljudi, ki so v enaki situaciji, kot ste sami, je lahko pomemben motivacijski dejavnik pri odvajanju od kajenja.

Poiščite pomoč na spletu
Na spletu lahko najdete strani s številnimi nasveti, ki lahko povečajo vaše možnosti za uspeh ne glede na to, za katero metodo ste se odločili.

Vedno imejte pri sebi telefonsko številko, na katero lahko pokličete, ko boste potrebovali pomoč
Pri sebi imejte shranjeno telefonsko številko za klic v sili, v primeru da vas bo zamikalo prižgati cigareto. Prijatelji ali družina so vam lahko v veliko pomoč!

Razmislite o uporabi nadomestne nikotinske terapije
Povečajte svoje možnosti za uspeh in se odločite za uporabo nadomestne nikotinske terapije. Običajno vam jo na recept lahko predpiše vaš zdravnik.

Sprostite se

Naučiti se morate obvladovati stres. Ta lahko vodi do povišanega krvnega tlaka in srčne frekvence. Poleg tega lahko stres spodbudi nekatera ravnanja, ki vplivajo na zvišanje krvnega tlaka (npr. neuravnotežena prehrana, telesna nedejavnost, kajenje ali pretirano pitje alkohola). Sproščujoče aktivnosti, kot sta joga ali tai chi, lahko zmanjšajo stres, če pa boste upoštevali enostavne nasvete, ga boste lažje obvladovali!

Številne vaje, nasvete, namige in članke o sproščanju boste našli v delu, ki je namenjen izboljšanju življenjskega sloga. Spoznajmo Lizo, strokovnjakinjo za tehnike sproščanja.

Pozdravljen/-a , Ime mi je Liza.
Sproščanje pomaga znižati krvni tlak. Pa poglejva, na kakšen način se lahko sprostimo!

Tudi dober spanec je zelo pomemben. Med spanjem se sprosti cel organizem, znižata se srčna frekvenca in krvni tlak. Znano je, da lahko slab spanec negativno vpliva na srčno-žilni sistem. Pomanjkanje spanca ali slab spanec lahko pripomoreta k nastanku visokega krvnega tlaka.

Nekaj koristnih nasvetov:

  • Enkrat na dan si privoščite dremež.
  • Ponoči spite vsaj 7-8 ur.

Če imate težave s spanjem, se pogovorite s svojim zdravnikom.
Za izboljšanje spanja obstaja veliko rešitev!

SPREMLJANJE

Spremljanje krvnega tlaka doma je zelo pomembno in lahko postane del uspešnega zdravljenja hipertenzije. Z merjenjem krvnega tlaka doma lahko izboljšate njegovo spremljanje in presodite, ali je vaše zdravljenje ustrezno in učinkovito.

Potrebovali boste merilnik krvnega tlaka, s katerim si boste vsak dan izmerili krvni tlak. Kupite ga lahko tudi v lekarni.

Če želite dobiti natančno meritev krvnega tlaka, je potrebno naslednje:

  • pred meritvijo morate najmanj 5 minut počivati v sedečem položaju;
  • izogibati se morate hrupnemu in stresnemu okolju;
  • med merjenjem morate manšeto namestiti v višini srca;
  • upoštevati morate vsa priporočila, ki so v navodilih za uporabo merilnika krvnega tlaka.

Da bo vaš zdravnik lažje obvladoval vašo hipertenzijo, upoštevajte 'pravilo treh':

  • 3 meritve zjutraj, ki jih opravite pred zajtrkom, ko vstanete,
  • 3 meritve zvečer, ki jih opravite po večerji, preden greste spat,
  • 3 dni pred naslednjim pregledom pri svojem zdravniku.

SODELOVANJE PRI ZDRAVLJENJU

Vsakodnevno jemanje zdravila je ključnega pomena za nadzor krvnega tlaka, zato se je vsak dan treba spomniti vzeti zdravila, kar ni vedno enostavno. Kljub temu lahko jemanje zdravil tako kot umivanje zob postane del vaše vsakodnevne rutine.

Kaj morate storiti, če ste pozabili vzeti zdravila?

  • Če ste en dan pozabili vzeti zdravila, drug dan ne smete vzeti dvojnega odmerka.
  • Če ste v dvomih, se lahko obrnete na svojega zdravnika ali se o tem pogovorite s farmacevtom.
Upoštevajte nekaj nasvetov, s pomočjo katerih se boste lažje spomnili, da morate vzeti zdravila.
  • Na hladilnik si nalepite listek z opozorilom, ki vas bo spomnil, da morate vsak dan vzeti zdravila.
  • Zdravila vzemite po umivanju zob in jih pustite na vidnem mestu, da jih ne boste pozabili vzeti (pazite, če so v bližini otroci).
  • Listke z opozorilom, da morate vzeti zdravila, nalepite npr. na ogledalo v kopalnici ali na mesto v bližini postelje.
  • Uporabljajte tedensko škatlico za zdravila (na voljo je v večini lekarn). Farmacevt vam jo lahko pomaga ustrezno napolniti.
  • Posebej pozorni bodite, ko boste na dopustu, saj je verjetnost, da boste pozabili vzeti zdravila, večja.
  • Kadar potujete, si zdravila spakirajte v dva kovčka (v primeru, da se eden izgubi).
  • Za obnovo recepta ne čakajte do zadnje minute, temveč to storite že prej.
  • Če opazite stranske učinke zdravila, se pogovorite s svojim zdravnikom.

Literatura:
1. 2013 ESH/ESC guidelines for the management of arterial hypertension
2. Health risks from alcohol: new guidelines 2016 - Consultations - GOV.UK https://www.drinkaware.co.uk/